måndag 11 oktober 2010

Ta en paus när det hettar till.



Sitta och slappna av på en solig berghäll, vilken skön paus!

Nu är det längesedan jag skrev några tips från coachen. Hög tid tycker jag själv. Livet har varit en berg- och dalbana sista året och bloggandet har liksom åkt med i vagnen. Jag har längtat till att riktigt ta mig tid att släppa loss här med tangenterna och er. :) I helgen har jag varit ute och fotograferat vackra höstfärgade träd, fikat och slappat. Tagit en helgpaus. En sak som jag speciellt har funderat på är att många människor jag möter uttrycker att de vill och behöver ta pauser oftare än de faktiskt gör.
---
När jag läste en artikel som bygger på en intervju med mig på sidan 15 i Business region Göteborgs (BRG) tidning Business funderade jag vidare om just pauser och blev inspirerad att tipsa er här också. Om att ibland gynnar pauser både en själv och andra. Med risk för att låta hurtig: Pauser gör gott såväl för hälsan som humöret.
---
När jag läste till hälsovetare minns jag att forskningen kommit fram till att stress inte skadar oss när vi återhämtar oss. Stressen i sig skapar inte ohälsan eller gör oss sjuka. Den skapar extra kraft när vi är i utsatta lägen. Däremot om vi konstant 'kör på' i högt stressläge med hög anspänning. Då finns det risk för ohälsa.
---
Se därför till att hjälpa dig själv behålla god hälsa genom att ta pauser lite då och då.
Fundera på:
  • Var trivs du bäst när du vill ta en paus?
  • Titta i kalendern. Var kan du boka in en paus för dig själv?
  • Boka in eller var spontan.
  • Stäng in dig på toaletten om det behövs.
  • Ta pauserna! Det är ju alltid görandet som gör skillnad.

---
Slutsatsen är att oavsett skäl gynnar pauser oss och vår hälsa. Och vårt humör. :)
---
Tillägg: Vissa maträtter passar extra bra ihop med en paus, exempelvis musslor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar