torsdag 1 april 2010

Uppleva förändring över tid!

Något som jag upplevt är att när människor vill prata om förändringar i livet så jämför man gärna med helt andra områden än det egentligen handlar om. Att välja något helt annat kan kännas lättare just då. Genom det sättet kan man nå fram till det man vill prata om på ett sätt som känns enklare.

Med den grundtanken har jag funderat vidare. när jag såg filmen ovan om reklamens historiska framväxt slog det mig att där kan man se den snabbhet i samhälle, privat eller i arbetslivet som många med mig upplever nu. Dessutom är den välgjord och rolig, därför vill jag dela med mig av filmen som tankeigångsättare.

Vad tänker du när du sett den?

Tipstack för filmen till Elwira Kotowska @elwirakotowska på Twitter.

2 kommentarer:

  1. Att använda metaforer som jämförelse känns alltid lättare. Kanske det är därför det är en favorit hos mig?
    Jag upplevde filmen som spammig, för mycket att ta in. Den kunde varit kortare och tydligare. Men budskapet är kristallklart.
    Blev lite förvånad av att du postade detta nästan samtidigt som jag just skrivit om kommunikation, om hur man kommunicerar idag, särskilt på nätet.
    http://tankarilosvikt.wordpress.com/2010/04/02/slagkraftiga-slogans-som-kommunikation/
    Svarar så klart inte för att promota min blogg. Men gör det något om jag länkar till din, i min läslista? Ska läsa mer, du har mycket att berätta för mig.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Ja, metaforer kan hjälpa till för förståelsen det håller jag med om.

    Självklart får du lägga till Kommunikation & Utveckling i din blogs länklista. Det smickrar mig! :-)

    Jag blir nyfiken på vad du skrev om kommunikation samtidigt som mig, så jag går in och läser nu.

    Ha det gott och kul att du kommenterade!

    Maria på MIKU

    SvaraRadera