tisdag 4 augusti 2009

Augustitankar kring semestern

Funderar kring detta med att sätta upp mål och visoner för sig själv när det gäller semester. Inget badväder idag, reflekterar i lugn och ro, så här med någon vecka sommarledighet kvar.

I slutet av juni skrev jag en bloggpost med Tips från coachen för en sommar som du själv vill ha den. Tipsen var lika mycket till för mig själv när jag påbörjade sommarledigheten. Coacha mig själv. Jag bollade tankar med familjen, tänkte och skrev. Satte riktningen i all enkelhet. När papperen var fullklottrade med önskemål och överkryssade grejer som jag inte ville göra kom jag till slutsatserna:

  1. Jag vill: slappa, umgås, göra roliga saker som kulturupplevelser under sommaren.
  2. Jag vill inte: passa tider, planera in massor och känna (andras) krav.

Så detta är mina sommarledighetsmål som jag har nått i lugn och ro:

  1. Legat i hängmattan och i hammocken och läst. Grillat. Rest lite grann i vårt vackra land, mött trevliga människor, lärt mig mer bland annat minglat i Almedalen Gotland där jag tog bilden på Visby Kallbadhus när vi åt lunch. Och som du kanske har sett här i bloggen har kulturupplevelserna varit av olika slag som teater, opera, utställningar . Andra roliga saker är: Provat att bildblogga med mobilen, fotografera och göra ett fotoalbum på internet.
  2. Klockan lade jag av mig första dagen, slappat har jag verkligen gjort och kalendern fyllde jag/familjen på när idéer och förslag uppkom.

Att man mår bra av kulturupplevelser är självklart för mig, jag hittade en artikel sedan i våras där stressforskaren Töres Theorell berättar om vad som händer i kroppen. Maria Gerlandsson i tidningen PS! håller med av egen erfarenhet.

Nu är det flera sommarmånader kvar med förhoppningsvis sol och värme. Så jag fortsätter ladda batterierna lite till och mjukstartar arbetet pö om pö. Ser fram till en rolig arbetshöst.

Hur har du haft det i sommar?

Nostalgiskt tillägg: Camilla på NetWorkingbloggen skriver om semester med småbarn, så som vi hade det tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar