söndag 21 juni 2009

Iran kom nära mitt hjärta!

I Iran är livet mycket oroligt just nu. I mitt uppdrag som ambassadör för kvinnors företagande mötte jag en företagare som är från Iran men som bor i Sverige. Hon heter Parisima Nilsson och bloggar här. Hennes kommentar i min ambassadörsblogg rörde vid mitt hjärta. Då skrev jag ett inlägg rakt från hjärtat.

I Iran fängslas bloggare enligt Svenska Dagbladet. Tanken är enormt svindlande. Utrikesdepartementets råd till svenskar i Iran är att ligga lågt, följa medias bevakning, hålla sig borta från folksamlingar och anmäla sig till ambassaden.

I sociala medier stöder människor de Iranska folket nu. Microbloggen Twitter är en viktig kanal och Dagens Nyheter berättar att Twitter beslutade att vänta med sin uppgradering just för att inte störa iraniernas möjlighet att kommunicera: Världen över rapporteras det om twittrandets betydelse, främst på bloggar men också av journalister. När de demokratiska medlen saknas blir kommunikationen och de flyhänta vittnesmålen på nätet av största vikt.
New York Times rapporterade på måndagen om de sociala mediernas oerhörda vikt i Iran dessa dagar. "Iranier bloggar, gör inlägg på Facebook, och, mest tydligt av allt, samordnar sina protester på Twitter. (---) Deras aktivitet har ökat, inte minskat, sedan fredagens presidentval och påföljande försök från regeringens sida att begränsa eller censurera nätkommunikationen", skriver tidningen.

Genom att bära gröna kläder eller färga sin bild på internet grön visar man symboliskt stöd för Iran.

En av mina absoluta favoritartister, Laleh, är från Iran och jag lyssnar på hennes Live tomorrow och sänder stärkande tankar till dem som inte kan känna sig lugna och trygga just nu. Sätt på ljudet och lyssna du med.

Tillägg: Christian skriver om Iraniernas möjligheter till kommunikation via nätet i bloggen Disruptive.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar