fredag 12 juni 2009

EU-val med oväntade vändningar

Ja, i söndags var det val till EU-parlamentet och valspurten innehöll flera oväntade vändningar. Genom olika sociala mediekanaler rapporterades bland annat om dubbla högar för Socialdemokraterna i en vallokal och att valsedlar slängdes för Piratpartiet i någon annan. Jag röstade i Rönnängs skola och som du ser på bilden så låg samtliga partiers valsedlar prydligt på ett bord innanför dörren. Jag är inte så insatt i politik men vill självklart att det ska rätt till.
.
När alla röster var räknade hade Piratpartiet skrällt med 7 %. Den andra skrällen var när före detta ABBA-medlemmen Benny Andersson skänkte 1 miljon kronor till Gudrun Shymans parti F!. Ja, jag vet att Money money money är en lättköpt poäng men jag kunde helt enkelt inte hålla mig. :-) I F!´s rosa färg dessutom.



ABBA-film från 1979. Höj nu ljudet och njut!

3 kommentarer:

  1. Här har du en historia om hur sossarna hade en egen låda för valsedlarna i en vallokal.
    http://forum.piratpartiet.se/FindPost157644.aspx

    SvaraRadera
  2. håller klart med. är inte heller världsinsatt i politik, men jag blir besviken på systemet när det inte sköts som det borde!

    SvaraRadera
  3. Hej Göran och Josefin,

    Tack för era komentarer! :-)

    Just att det ska vara rättvis exponering av valsedlarna för de partier som är med var min grundtanke och jag blev förvånad när jag läste om vallokaler där det var på andra sätt. Varken att slänga vissa partiers valsedlar eller lyfta fram vissa partier är acceptabelt beteende.

    Självklart ska det skötas ordentligt.

    Vänliga och bestämda hälsningar Maria på MIKU

    SvaraRadera