måndag 1 juni 2009

Empatiska känslor


Efter denna vår som gått fort med nya uppdrag, kurser och föreläsningar om spännande ämnen (mer information kommer) är vi nu framme vid sommaren. Första juni! I helgen som gick hade vi det soligt, varmt och roligt. Jag är stärkt i min uppfattning att ta fler beslut med kroppen. Istället för att tänka vad som är bäst så litar jag på att jag kan känna. Om det inte blir bäst så kan det i allafall bli tillräckligt bra. Ha empati med sig själv helt enkelt.

* En sprillans ny blogg hittar du nu bland bloggarna i listan i högerkanten: Empati och kärlek heter den, av Eva-Lotta Stiernholm. Där hittade jag dikten som inspirerade till detta inlägg:
.
Du vågar ditt ja, och upplever mening.

Du upprepar ditt ja, och allt får mening.

Nu när allt har fått en mening,

hur kan du då leva annat än ett ja.

Dag Hammarsköld
.
Ja. Vad är kärlek och vänskap egentligen kan man ju undra? Min vän Anders lyfter fram en dikt som kan ses som en sammanfattning av mycket som sägs och känns. Läs den!

2 kommentarer:

  1. Marie Charlotte Gren2 juni 2009 09:02

    Instämmer till fullo med föregående talare, kära Maria. Tror mkt på en kombination av sitt IQ & EQ i högre omfattning. Då tror jag man har goda möjligheter att nå långt på olika plan.
    Hälften vågat, hälften vunnet, tycker jag stämmer fortfarande. OM man ej vågar o ger sig ut på okända marker, hur ska man då kunna nå de stora landvinningarna.
    Övning ger färdighet. Erfarenhet läggs till erfarenhet. För att inte tala om alla intressanta spin-off effekter som ofta uppstår när man vågar ta steget. Önskar dig allt gott i din fortsatta mission.
    Att de såg positivt på att du generöst delar med dig av dig själv, gladde mig extra mkt. Inte bara för att jag tror så själv. Tyckte det var fint att det lyftes fram o exponerades. SolVarm Kram från fastlandet vid havet/MC

    SvaraRadera
  2. Tack så hjärtligt Marie-Charlotte! Jag håller absolut med dig att det hä'nder nya saker när man väl börjar.

    Trevlig helg Maria

    SvaraRadera