lördag 16 maj 2009

Bloggen fyller ett halvår!

Hipp hipp HURRA för Kommunikation & Utveckling!

Vi har så mycket att fira****! Det gör vi med en bild av den utmanande bergstoppen vi kan känna framför oss och den härliga blå himmeln ovanför dit vi vill nå. Det är bara att klättra på, envist, drivet och energisk- tids nog når vi upp! Då står vi där leende och njuter av den ljumma vinden från havet mot våra kinder. Jag säger "vi" för vi är alltid i ett sammanhang med andra människor. Ingen människa är en ö som någon sa.

* Vi firar att denna veckan har över 3 000 unika besökare hittat hit- välkommen! Räknaren visar 2137 och det var 900 före jag satte dit den.
* Bloggen Kommunikation & Utveckling fyller ett halvår! Här följer lite historik i bilder.

Hösten 2008. Embryot till bloggen:

MIKU Bloggen 1.0: Marias idéer sprudlar fram och Janne ritar.

Premiärinlägget! (klicka)

MIKU Bloggen 2.0: Nyfödd blogg! Grön och fin!

* Startade min bloggdebut på Ambassaden den 26 augusti: Maria på MIKU bloggar.
.
* Bloggen för framgång! Som en fin present så skriver Kicki på Businessbloggen om hur hon inspirerats av mitt sätt att arbeta målinriktat med administrativa uppgifter med post-itlappar. Det känns så roligt, jag blir stolt så klart! Och lite ovant att inspirera någon som jag inte känner (än) och själv valt att följa i bloggar vi gillar. :-)
.
* Ju mer jag bloggar desto mer stärks jag i uppfattningen att kommunikationen i sociala medier är som en ständigt pågående dialog. Mellan människor som vill kommunicera med varandra, skapa relationer och behålla relationer. Lära sig av varandra, dela med sig av kunskap och står för det de tycker. Tar ansvar för sig själva.
.
Dialogen pågår genom olika kanaler eller sätt. Mobiler, sms, mms, mail, chatt, bloggar, microbloggar, Facebook, LinkedIn, portaler av olika slag mm. När jag på 1990talet allra först upptänkte vilken makt kommunikationen mellan människor hade att påverka hur lyckade upplevelser blev och senare när jag hösten 2001 startade min hälsovetareutbildning och för första gången skrev om kommunikation mellan människor så hade jag ingen aning om denna utveckling på webben. Och inte många andra heller tror jag. Nu är vi mitt i det. Spännande och roligt!
.
Vad vill du läsa om i nästa halvår? Kommentera gärna!

1 kommentar: