måndag 16 februari 2009

Presentera på enkelt sätt


Att presentera något för en grupp människor ingår i olika yrken. Det upplevs av många som skrämmande och obehagligt. Med några enkla hållpunkter och den träning som vi själva använder när vi föreläser, kan du också presentera något säkrare och lugnare nästa gång. Att presentera kan vara riktigt roligt! Kanske tipsen kan hjälpa någon på traven?

I kortversion: Förbered dig innan, skriv hållpunkter, träna genom att tala högt för dig själv och ta ungefärlig tid. Andas ner i magen och sträck på dig. Lycka till!

I längre version: När man ska göra en presentation finns det flera inre och yttre påverkansfaktorer som är bra att känna till och konstruktiva att förbereda sig inför.

Vad handlar presentationen om? Ex. mig själv eller min idé.

  • I vilket sammanhang ska presentationen hållas? Ex. platsen, tidsramen.
  • Vad behöver jag veta före? Ex. finns det en kravspecifikation?
  • Behöver jag något kompletterande material? Ex. i skriftlig form som broschyr.
  • Klädsel, tidpunkt, adress, anda, inför en eller en grupp med mera.
  • Vilka ska lyssna? Hur är deras kunskaper i ämnet? Språkval, nivå.
  • Hur lång tid har jag på mig?

Sätt agendan.

Klargör för dig själv syfte och mål med presentationen innan förberedelsearbetet startar. Samt det som ska finnas kvar efteråt.

Ex: Syfte: Strukturera mitt innehåll så att jag blir mer bekväm i att presentera mig själv och mina idéer.

Ex: Målet är att jag ska nå fram med mitt meddelande.

Skriv ner för dig själv.

Syftet med min presentation är...

Målet med min presentation är...

Efter min presentation ska lyssnarna minnas:

Strukturera presentationen.

Vilken ordningsföljd ska berättelsen ha? I historisk följd och starta med det som ligger längst bak i tiden, det tidsmässigt senaste först eller enligt Hemlins löpsedelsmetoden med det viktigaste först och sedan gå ner i delarna?

  • Hållpunkterna kan jag skriva på A5-kort, lagom storlek att hålla i handen.
  • Punkterna hjälper mig att hålla mig till ämnet!
  • Lätta att följa när jag håller mig till den röda tråden!
  • När jag är väl förberedd så kan jag vara flexibel- skönt!
  • Våga ta korta pauser, titta på punkterna och andas lugnt, ner i magen.
  • Det skriftliga i min presentation har jag i ex.broschyr el liknande.
  • Avslutningsvis sammanfattar jag på ett kortfattat och positivt sätt.

Bjud på dig själv, le och dela med dig av något personligt. Sträck på dig, andas ner i magen och våga tro på dig själv. Det är roligt- Lycka till! :-)

Intressant? Artikel om Göran Persson som föreläsare om härskartekniker.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , Pressmeddelande.
(Foto: Vi föreläste för personal våren 2008. Av Henna Hettula, MIKU)

5 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar i min blogg.

    Jag har just skapat ett inlägg i min blogg som kretsar kring poängen med att göra presentationer personliga.

    SvaraRadera
  2. Super bra tips! Har du länken till driftig? Kram Diana Svensk

    SvaraRadera
  3. Hej Maria!
    Nu har jag hittat till din blogg, det finns massor med spännande saker att läsa här, kommer att ta en stund ;)
    Ha det gott
    Peter a k a Blackrope

    SvaraRadera
  4. Hjärtliga tack för era kommentarer! Kanonbra att dela kunskap såhär,

    Maria

    SvaraRadera