söndag 1 februari 2009

Att ge och få feedback - så stärkande!

Att samarbeta med människor vi inspireras av är belönande på många sätt. Genom att använda andra människors kunskap behöver vi inte själva investera samma tid i att lära oss detta de har lärt sig. Därför är kommunikation en av grundstenarna för entreprenörskap. Tyckte därför att fredagens evenemang blev en lyckad kväll där jag fick träffa kvinnor som lever i nuet, tänker på framtiden, har visioner - positiva, roliga och spännande hjärnor. Att vi haft möjlighet att träna yoga och slappna av innan maten för att sedan genom lek lära oss något nytt om oss själva var en kanonbra idé. Stort tack!

Ja, så skrev en deltagare, Alma Hadziselimovic som feedback i ett spontant mail till projektledare Erica Sjölin efter Venture Cup kvällen. Erica skickade i sin tur vidare feedbacken till mig och jag blev så glad av dessa ord! Det fick mig att fundera över vikten av att faktiskt ge och få feedback. Ofta så flyter livet bara på och man glömmer bort att ge det där lilla extra, som både Alma och Erica gjorde. De behövde inte göra så men de gjorde det ändå. Mycket upskattat av oss, jag och Henna var nöjda efteråt och tar tacksamt mot feedback för att bli ännu bättre.
-
I arbete med självinsikt och sin personliga utveckling är just feedback en betydelsefull ingrediens i kommunikationen. Att fråga aktivt efter feedback ger andras syn på det man själv gör. Sedan kanske man inte håller med om allt. Alla vill dock inte ha feedback, Tuva med vänner diskuterar detta. Det kan bli en utmaning att träna sig i. Positiv feedback kan ju också vara i form av beröm, Eva i Burs mailade Tack för uppmuntrande inlägg på bloggen Maria! Det känns alltid kul att läsa. Det är från ambassadörsbloggen.
Glädjande! Som när jag hittade vår egen blogg framlyft i Diana Svensks blogg. Diana är en designer av härliga stickade mössor och bor i Sthlm., vi har träffats i bloggosfären. Där lyfte även Christian Rudolf fram vår dialogvilja! Ge gärna din feedback om feedback.
(Bilden från Venture Cupkvällen av Linda Gustafsson, Smyckorama, hon är bra på att ge feedback)

2 kommentarer:

  1. Ämnet feedback är intressant! Det finns ju så många olika sätt att ta och ge kritik på. Jag blev väldigt glad över ditt "försvarstal", ett lysande feedback-exempel tycker jag :)
    http://www.kreafon.se/blog/2009/02/02/kreafonbloggen-pinsamt-dalig/#comments

    Vi ses på göteborgsminglet imorgon hoppas jag!

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är feedback spännande! Och svårt! Kul att du blev glad, det var meningen.

    SvaraRadera