lördag 17 januari 2009

Busskrångel gav lugn stund

För att bidra till ökad hållbarhet byter vi ibland bilen mot kollektivtrafik. Att ta sig fram kollektivt är dock lite riskabelt när man har tider att passa. Men busskrångel kan också ge en skön stund för läsning.
När jag häromdagen skulle byta buss saknades uppdaterade tidtabeller i busskuren. Personalen på turistbyrån var mycket hjälpsam, letade på nätet och skrev slutligen ut en åk-lista, de hade inga nya tabeller där heller. Plötsligt hade jag en och en halv timma tills nästa buss gick. Så jag gick in på Stenungsunds bibliotek och plockade till mig de böcker och tidningar som tilltalade mig, se bilden. Det blev Göteborgs filmfestivals katalog (alltid lika inspirerande), tidningarna Tara och Form, Claes Trollestads bok om Etik & Organisationskultur och Familjens projektledare säger upp sig av Gunilla Bergensten. När jag såg högen på bordet (som säger en hel del om mina intressen) blev jag full i skratt och kom på att jag länge tänkt att köra till biblioteket och sitta där och läsa en stund. Men det hade bara inte blivit av, nu blev det av. Kollektivtrafik rekommenderas när du inte har bråttom och biblioteksbesök rekommenderas alltid varmt!

1 kommentar:

  1. Vad kul! Biblioteksbesök är alltid givande OCH faktiskt så är ju lånen på bibliotek i allra högsta grad också en del i hållbar utveckling, precis som ert kollektivtrafik-åkande. Snacka om att återanvända saker.
    Flera flugor i en smäll alltså! Heja!

    SvaraRadera