tisdag 30 december 2008

Testa ett test eller två. Del 1.

I år har många av oss extra många lediga dagar i jul och nyår. Då kan det vara konstruktivt att ta tid för reflektion. Exempelvis med att skriva ner sina tankar och visioner inför nästa år. På så sätt kan ledigheten hjälpa till med ett roligare arbetsliv på sikt.

Du kanske funderar på att söka nytt jobb eller utveckla dig själv. Något som jag tycker är väldigt kul är att fundera över vilket nästa steg kan vara för mig själv. Ett sätt att få en avstamp är att göra olika tester för att få stöd i att hitta en utgångspunkt för sin egen utveckling. När man söker personlighetstest på (svenska) Google får man inte mindre än 107 000 träffar! Så det är fler än jag som tycker att tester är kul. Jag testade ett som heter 41Q och som är gratis. Mitt resultat känns som det är ganska rättvisande.

När jag tagit magisterexamen i psykologi läste jag en extrakurs i psykologisk testning för att lära mig mer. Som litteratur läste vi Hunter Mabon: Arbetspsykologisk testning. Väldigt intressant om än något tung.

Svenska Dagbladet har många gratis tester, ex om attityder: optimist eller pessimist?

Jag ser dessa med glimten i ögat. ;-)
Kommentera gärna. Hur fungerade testerna för dig? Stämmer resultaten?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar