onsdag 31 december 2008

Summering 2008 Avstamp 2009


Utveckling var vårt tema 2008 nu fortsätter vi se möjligheter.

Ja, nu är 2008 snart slut. Tiden går fort när man har kul brukar vi säga. För mig har 2008 varit ett annorlunda år. Jag tog ett steg åt sidan för att läsa konfliktlösning på heltid, bredvid företagandet. Gamla minnen och nyare trista händelser sattes i nytt ljus. Inget är mer praktiskt än en bra teori (typ något sådant sa Levin). Jag håller med! Jag tog steget för jag ville vara mer säker i arbetet nära människor. Nu är jag säker på att jag valde rätt. Rätt för mig.

Ambassadörsbrevet från Nutek kom i februari med glädjande besked och utgjorde avstampen på en spännande resa där jag lär mig mycket olika saker. Inte bara om att vara Ambassadör utan mer om olika sätt att hantera frågor. Se skillnader i sätt att förhålla sig mellan statlig myndighet och entreprenörer. Diskussioner i bloggar berättar massor om företagare just NU. Läser politiker dem? En guldgruva att lära sig mer i. Jag träffade trevliga och duktiga människor som nu finns i mitt nätverk. :-) Vänner. Härligt! Och nyttigt för vi tänker olika.

MIKU vann i en upphandling med flera kommuner i kategorierna ledarutveckling, grupputveckling och förändringsarbete. Vi fick flera nya kunder under året. Grupper och enskilda. Höll kurser i bland annat kommunikation. Coachklienter som investerade i sin utveckling. Tack för all positiv feedback och för att ni valde oss! Flera nya samarbetspartners. Kul! Spännande och som att vända nya blad i MIKUs bok.

Om några timmar är det nytt år. 2009 med nya utmaningar. I media ser det ibland ut som om jorden kommer att gå under vilken timme som helst! Globalt med krig och bankkriser, nationellt/lokalt med arbetsmarknadskriser. Stora företags problem orsakar problem för många små företag. Dessa underleverantörer omfattas inte av trygghetspaket som för anställda. Vad händer egentligen?

Kanske ligger styrkan i Sveriges arbetsliv ändå hos oss småföretagare? Vi fortsätter hjälpa varandra, göra affärer med varandra, betala våra räkningar och få in betalning på våra fakturor. Sänka våra kostnader och streta på, envetna. Nu tar vi proaktivt tid för reflektion och formulerar våra visioner inför nästa spännande år. Leva som man lär!

Små bäckar: Vi har skaffat Skype och kommer att genomföra möten online när det passar för att minska olika kostnader förknippade med långa avstånd mm.

Gott nytt år!
Önskar Maria på MIKU, Henna hälsar så gott!
Skype/Maria: mikumaria

Intressant. Följ min blogg med bloglovin
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar: