måndag 15 december 2008

Maria med i Kungälvs Vision!

Ja, lite skryt kan väl aldrig skada? Maria på MIKU är ambassadör för kvinnors företagande i Sverige under 2008 och 2009. På bilden ser ni Carina Sundqvist/Inspirationsbyrån, Maud Olofsson/Näringsminister och Maria på MIKU.
Här citeras en artikel i Kungälvs kommuns Vision om Maria som ambassadörsrollen:
Genom att berätta om sin syn på företagande vill Maria Gustafsson ge en kick till andra att våga ta plats och inte be om ursäkt. Det får hon göra i rollen som ambassadör för kvinnligt företagande.

– Först var jag negativt inställd till att jag skulle göra arbetet gratis. Men jag ändrade mig när jag insåg att jag redan var en slags ambassadör för kvinnliga företagare, säger Maria.
När Maria är ute och pratar vill hon förmedla sin syn på att driva företag.
– Jag berättar om mitt sätt att tänka, varför jag gör det. Det viktiga är det jag vill göra, inte att jag gör det i ett eget företag, säger hon.

– Det handlar om att få bestämma sitt eget liv och sitt arbete, att det inte behöver vara en så stor grej. Visst kan det vara mycket att hålla reda på men det kan det vara i ett "vanligt" jobb också, fortsätter Maria. För Maria är entreprenörskap något som finns som en naturlig del i livet. Båda hennes föräldrar har drivit egna företag, mamma som frisör och pappa inom sjöfart. Dottern har ett import- och designföretag.
Fick en kick av Maud Vid en stor kick off i Stockholm för alla företagsambassadörer i landet talade näringsminister Maud Olofsson. Vid ett tillfälle efter ministerns tal tog Maria chansen att få byta några ord med henne. Det blev ett kort samtal som ändå gav inspiration och en energikick för att fortsätta arbeta.
– Det är det jag hoppas jag kan ge till andra genom att vara ambassadör. Att de ska ta plats och våga prova på att driva eget företag.
(Text i urval, skriven av Johan Live, läs hela Vision på http://www.kungalv.se/)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar